Handleiding Ouderapp via Konnect
Veel kinderopvangorganisaties kiezen voor de Ouderapp via Konnect. In het ouderportaal en in de app kunt u nieuwsberichten lezen, berichten sturen en ontvangen en foto’s bekijken. Via de OuderApp heeft u inzicht in de agenda en kunt u eenvoudig extra dagen aanvragen, (indien mogelijk) dagen ruilen, afwezigheid doorgeven en toestemmingen instellen. Daarnaast vindt u in de app alle belangrijke informatie van de kinderopvangorganisatie, nieuwsberichten en gegevens van uw kind(eren). Tevens kunnen er in de app foto’s van uw kind(eren) gedeeld worden.
1. Gebruik van de app
De OuderApp is te downloaden in de Google Play Store (voor Android) en in de App Store (voor iOS). Wanneer de app is geïnstalleerd kunt u inloggen met de gegevens die u per e-mail heeft ontvangen.
1.1 De eerste keer inloggen
Als u voor de eerste keer inlogt op de app vult u drie velden in:
- De URL van de kinderopvangorganisatie https://NAAM.ouderportaal.nl
- Gebruikersnaam
- Wachtwoord
Uw gebruikersnaam staat in de eerder verstuurde e-mail. Bij het wachtwoord voert u het door u ingestelde wachtwoord in. Bent u het wachtwoord vergeten? Via de optie ‘wachtwoord vergeten’ is het mogelijk om het wachtwoord aan te passen. Er wordt dan een e-mail gestuurd naar het gekoppelde e-mailadres.
Problemen met inloggen? Neem eens een kijkje op: https://kidskonnect.nl/ouderapp-meer-informatie-over-inloggen
2. Mijn kind
Na het inloggen ziet u de pagina Mijn kind. Hier kunt u een bericht schrijven aan de opvanglocatie, afwezigheid melden en foto’s zien van uw kind(eren).
2.1 Snel-klik functies
Bovenin het hoofdscherm van Mijn kind zijn de belangrijkste functies terug te vinden. U kunt dus snel en makkelijk een afwezigheid doorgeven of een bericht sturen. Bijvoorbeeld als uw kind vandaag opgehaald wordt door opa/oma.
2.2 Foto’s
De foto’s die de groepsmedewerkers van uw kind(eren) maken, ziet u terug in de tijdlijn. Als zij meerdere foto’s gedeeld hebben, kunt u door de hele reeks scrollen. Als u op een foto tikt, ziet u deze in volledig scherm. Door naar links of rechts te swipen, bladert u door de foto’s.
Als u een foto in volledig scherm bekijkt kunt u inzoomen op de foto. Een foto in volledig scherm sluit u weer af met het kruisje links boven in het scherm.
Met de knop Downloaden kunt u foto’s op uw telefoon bewaren (opslaan). De downloadknop staat onder iedere foto in een reeks of onder de foto als deze in volledig scherm geopend is.
3. Berichten
Berichten van de groepsmedewerkers staan in Berichten. U vindt hier een overzicht van alle berichtuitwisselingen.
Als er een nieuw bericht binnenkomt ziet u hiervan op het berichten icoon onderin het scherm een notificatiebolletje met daarop een nummer. Dit nummer geeft aan hoeveel nieuwe berichten er zijn binnengekomen.
3.1 Bericht lezen
Een bericht kan volledig gelezen worden door erop te klikken. De hele berichtuitwisseling wordt dan getoond. Het is direct duidelijk over welk kind en/of welke groep het bericht gaat, en op welke datum en tijdstip het bericht is ontvangen en/of verstuurd.
3.2 Reageren
Bij het bekijken van een bericht heeft u de mogelijkheid om te reageren. Onderin het scherm kan een bericht getypt worden. Via de verzendknop (oranje cirkel met driehoekje) wordt het bericht naar de groep verstuurd.
4. Agenda
Via de knop Agenda opent de opvangkalender van uw kind(eren). Hier worden de opvangdagen en -tijden getoond. Door te klikken op een specifiek opvangmoment krijgt u gedetailleerde informatie te zien. U kunt de opvangkalender verversen door te klikken op de ronde pijltjes knop boven in het scherm. Op deze manier haalt u de meest recente planning van uw kind(eren) op. Via de knop rechtsboven (agenda met pennetje) komen de opties extra aanvraag, ruildag aanvragen en afwezigheid doorgeven naar voren.
4.1 Dag aanvragen
Voor het aanvragen van een extra dag kiest u voor Dag aanvragen. Via de kalender kan een gewenste datum opgegeven worden. Vervolgens ziet u per kind de beschikbare tijden. Nadat u de gewenste opvangtijd heeft geselecteerd, kiest u de betaalwijze en voegt u de aanvraag toe. In het volgende scherm kunt u ervoor kiezen om nog een dag toe te voegen of om de aanvraag in te dienen.
U kunt eventueel een vervalmoment selecteren en een opmerking voor de organisatie invullen. Met een vervalmoment geeft u aan wanneer de aanvraag vervalt als de organisatie de aanvraag nog niet beoordeeld heeft. Deze wordt dan ter beoordeling aan de organisatie aangeboden.
4.2 Ruildag aanvragen (indien mogelijk bij uw kinderopvangorganisatie)
Bij het aanvragen van een ruildag geeft u de datum op van de afwezige dag en van de gewenste aanwezige dag. De beschikbare planning van het kind wordt dan opgehaald. Bij de afwezige dag geeft u aan welke dagdelen het kind afwezig is. Bij de gewenste aanwezige dag kiest u de gewenste dagdelen.
Vervolgens kunt u meteen aangeven of er een vervalmoment moet gelden en kunt u een opmerking voor de organisatie invullen. U kunt de aanvraag direct indienen; deze wordt dan ter beoordeling aan de organisatie aangeboden. Bekijk de algemene voorwaarden in uw contract voor informatie over het (eventuele) ruilbeleid.
4.3 Afwezigheid doorgeven
Bij het afwezig melden geeft u de afwezige periode op. Op deze manier kunt u uw kind(eren) in één keer voor een langere periode afwezig melden, handig bij een vakantie! Voor de gekozen periode wordt de beschikbare planning van het kind opgehaald. Alle geplande dagdelen staan standaard aangevinkt. Gaat het maar om één dagdeel dan moet u een deel uitvinken. Voor het indienen van de aanvraag moet u de reden van afwezigheid opgeven: ziekte, vakantie of overig. Ook kunt u een opmerking voor de organisatie invullen.
5. Mijn locatie
Voor alle belangrijke informatie over de opvangorganisatie kunt u terecht onder Mijn locatie. Hier vindt u de contactgegevens, eventuele nieuwsberichten en informatie vanuit de organisatie. Als u drukt op het witte telefoontje in de rode cirkel krijgt u direct het nummer en kunt u de organisatie bellen.
6. Overig
Onder het kopje Overig vindt u persoonlijke gegevens van u en uw kind(eren), plaatsingsinformatie en beheerfuncties van uw account. Wilt u een account toevoegen, uw wachtwoord wijzigen, zien welke plaatsingen en/of tegoeden van uw kind(eren) actief zijn of notificatie-instellingen wijzigen? Dan kunt u hier terecht.
6.1 Persoonlijke informatie
Informatie over u en uw kind(eren) vindt u bovenaan de pagina. Als u uw naam aanklikt, krijgt u een scherm waar u uw accountwachtwoord of taal van de app kunt wijzigen.
Als u de naam van het kind aanklikt, ziet u informatie over het kind. Bijvoorbeeld wie de mentor is (als de organisatie dit heeft ingevuld), het type plaatsing en kunt u toestemmingen wijzigen of invullen.
6.2 Toestemmingen
Onder het kopje toestemmingen vindt u de toestemmingen die beheerd worden door de organisatie. Zoals of het kind op de foto mag, mee mag met uitstapjes, zelfstandig mag buitenspelen, zelfstandig naar huis gaan etc. Achter de toestemming ziet u of u hier toestemming voor heeft gegeven (ja), geen toestemming voor heeft gegeven (nee) of het nog niet heeft ingevuld (onbekend). Door het in te vullen en/of te wijzigen klikt u op de toestemming. Hierin verschijnt de toestemming met een uitleg. Onderaan de uitleg verschijnt een dik gedrukte tekst. Als u hierop klikt verschijnt er onderin waarin de toestemming aangepast kan worden, en druk dan op de wijziging. Druk hierna op Bijwerken. De toestemming is nu aangepast. Door het invullen via de app hebben de medewerkers geen papieren toestemmingsformulieren meer nodig en is het in één oogopslag zichtbaar voor de medewerkers.
6.3 Tegoeden (indien mogelijk bij uw kinderopvangorganisatie)
Wanneer er voor uw kind(eren) tegoeden beschikbaar zijn, ziet u die hier. Als u doorklikt, ziet u per kind welke tegoeden er zijn en welke nog bruikbaar zijn. Als een tegoed al (gedeeltelijk) ingezet is, ziet u voor welke aanvraag dit is. Als een tegoed nog bruikbaar is, ziet u het aantal punten/uren. Als het tegoed verlopen of verbruikt is, wordt dit aangegeven.
6.4 Beheerfuncties
Onder in het scherm zijn verschillende beheerfuncties zichtbaar en u vindt er informatie over de OuderApp.
U kunt hier bijvoorbeeld notificaties instellen. Per onderdeel kunt u instellen of u een e-mail (let op: de e-mail die u ontvangt is een noreply mail, dus deze mail kunt u niet beantwoorden!) en/of een pushnotificatie wilt ontvangen of geen notificatie. Is het belletje oranje dan ontvangt u pushnotificaties op uw telefoon, is het envelopje oranje, dan ontvangt u een e-mail. Als de icoontjes grijs zijn, ontvangt u geen notificaties of e-mails.
Informatie over de app zelf kunt u inzien via Over deze app. Hier ziet u welke versie van de OuderApp u gebruikt en vindt u informatie over Konnect.
Bij Accounts wisselen / Beheren ziet u uw eigen account en kunt u met een ander account inloggen als uw kinderen bij verschillende organisaties opgevangen worden die gebruik maken van deze Ouderapp. Na het inloggen met een ander account kunt u op deze plek eenvoudig wisselen tussen de accounts voor uw kinderen. Zo heeft u alle informatie in één app. Van de accounts waar u ingelogd bent, ontvangt u – als u dat heeft ingesteld – pushnotificaties op uw telefoon.
Helemaal onderaan de pagina vindt u de knop Uitloggen. U logt daarmee uit voor het account dat actief is. Bent u ingelogd met meerdere accounts dan ziet u de knop Uitloggen uit alle accounts.
DebiCare Nederland BV
0180 - 555 911
06 - 18 54 99 34
info@debicare.nl
Adres
Zeemanstraat 61 B
2991 XR Barendrecht